CARA MEMBACKUP DAN MERESTORE DATA ANDROID

Membackup dan Merestore Data Android Sebelum dan Sesudah install Custom Rom atau upgrade rom version secara manual.

Pertama - kita harus tahu dulu data apa saja yang di hapus oleh kaedah ini, yang di hapus antara lain: SMS, Contact, Call Log, dan Aplikasi yang bukan bawaan kilang. Setelah mengetahui data apa saja yang akan hilang baru kita mengatur strategi penyelamatan data. Ini langkah - langkahnya.

MEMBACKUP SMS , CONTACT DAN CALL LOG ANDROID
>Untuk membackup SMS, Contact dan, Call Log saya memilih menggunakan Mobile Back Up II yang sedia percuma di android market. Jika anda belum memasang aplikasi ini sila buka aplikasi market lalu lakukan carian dengan kata kunci "Mobile Back Up II", kemudian pilih install dan tunggu sehingga proses download dan pemasangan selesai.

Jika proses pemasangan telah selesai, buka aplikasi yang baru kita install tadi kemudian pilih data apa yang ingin anda backup dan tunggu sehingga selesai satu persatu.

Boleh dapatkan DISINI

Backup calender sms, contact, dan call log android

MEMBACKUP APLIKASI ANDROID
>Selanjutnya kita akan membackup aplikasi pada telefon android kita dengan Estrongs File Explorer. Estrongs File Explorer saya pilih kerana selain mampu membackup aplikasi yang dipasang juga mempunyai kemampuan untuk memasang aplikasi dari SD card, selain itu aplikasi ini juga mampu untuk mengakses FTP dan rangkaian LAN.

Setelah di install, jalankan aplikasi ini. Pada sudut kanan pastikan bahawa local telah terpilih, kemudian tekan butang menu, dan pilih manager dan pilih App Manager. Selanjutnya akan dipaparkan aplikasi-aplikasi yang dipasang di android anda. gunakan fungsi multi select dengan menyentuh icon yang terletak di sebelah icon rumah. Dengan fungsi ini anda boleh memilih aplikasi atau beberapa aplikasi sekaligus, jika aplikasi yang ingin anda backup telah terpilih tekan butang menu dan pilih backup. proses backup akan tampil pada kawasan pemberitahuan (bahagian atas skrin) dan tunggu sehingga selesai.

Setelah selesai,semua file yang dibackup tadi akan tersimpan didalam memori kad...slepas backup mungkin korang akan install custom ROM or upgrade version android anda secara manual,selepas selesai semua custom ROM,korang boleh restore balik apps,contact DLL,seperti dibawah 

Boleh dapatkan di play store EStrongs File Explorer File Manager


Backup aplikasi android dengan EStrongs File Manager

MERESTORE APLIKASI PADA ANDROID
>Jika proses di atas berjalan lancar, sekarang kita mengembalikan data-data kita, bermula dengan aplikasi. Pertama kita install lagi Estrongs File Explorer dengan memuat turun dari market. Jika sudah sila buka aplikasi tersebut kemudian buka / sdcard / backups / apps / di sanalah semua fail backup aplikasi kita disimpan secara random. Pilih aplikasi yang ingin anda pasang kembali satu persatu.

MERESTORE SMS,CONTACT DAN CALL LOG.
>Sekarang saatnya kita mengembalikan semua data sms, contact dan rekod panggilan ke android kesayangan kita. Pertama anda perlu memasang kembali Mobile Backup II pada langkah restore aplikasi diatas. Jika sudah buka aplikasi ini lalu buka tab restore selanjutnya pilih data yang akan direstore kembali ke andorid anda. Prosesnya sama dengan ketiksa kita membackup. Jika sudah selesailah sudah tugas kita.


>>LIke Page Adamdinn.com di facebook untuk sebarang pertanyaan dan soalan :)
Terbaru Lebih lama